القائمة الرئيسية

الصفحات

أحدث الموضوعات

طريقة عمل الارز باللبن فاطمه ابو حاتي

الارز باللبن بطريقة الشيف فاطمه ابو حاتي : الارز باللبن ارز المحلات المحير ناس كتير عاوزة تعملي ارز باللبن زي اللي بتشترية من عند منتجات الالبان وبتحتاري ايه الطريقة اللي ممكن يكونو بيضعوة زيادة ولية ارز ولبن البيت مش بيكون بنفس الطعم  وخايفة عللي صحة ولادك خاصتا من الاكلات اللي برة وهما بيحبو يشتروة من برة ونقسك تعملية هقلك ع الطريقة الصحيحة اللي تقدري تكون عملة بيها احلا ارز باللبن احلا من اللبان نفسة تكات وحرمات ست البيت هتطلع في احلا طواجن هتقدري تقدمية كمان ساقع وسخن ومحمر كمان بلون روعة جدا طعم بجد مفيش بعد كده .
طريقة عمل الارز باللبن فاطمه ابو حاتي

مقادير ومكونات الارز باللبن للشيف فاطمه ابو حاتي 

  • 2 كيلو لبن
  • كوب ارز مصري
  • كوب لبن بارد
  • 2 ملعقة كبيرة نشا
  • 2 ملعقة كبيرة كريم شانتي بودر
  • ملعقة صغيرة فانيليا سائلة
شاهد ايضا : طريقة عمل الكانيلوني للشيف حسن

طريقة عمل وتحضير الارز باللبن للشيف فاطمه ابو حاتي

  1. في حلة علي النار اقوم بوضع اللبن والارز مغسول ومتصفي من اي مية واقلب حتي يصل اللبن لمرحلة الغليان اقوم باطفاء النار وتغطيتة وتركة يبرد تماما .
  2. قومي بعد ذلك بفتح النار والتقليب حتي يصل مرة اخري للغليان مع اضافة السكر والفانيليا والتقليب المستمر في كل خطوة حتي لا يحترق الارز .
  3. 3- بعد الغليان اقوم بتقسيم كوب اللبن نصف ونصف كل نصف منهم واحد اضع بداخلة النشا وتقليبهم والاخر اضع الكريم شانتي وتقليبهم .
  4. قومي بوضع النشا مع التقليب المستمر بعد خلطة مع باقي المكونات قومي بوضع الكريم شانتي ايضا مع التقليب المستمر يغلي مرة اخري الخليط وارفعة من النار .
  5. اذا كنتي تفضلين الارز باللبن في اكواب او طواجن حسب زوقك وضعي طواجن الارز باللبن داخل صنية اسفل الشواية حتي يصبح الوش ذهبيا مع ملاحظة الطواجن.

ملاحظات لنجاح الارز واللبن للشيف فاطمه ابو حاتي 

  1. اختيارك لنوع لبن دسم .
  2. قومي بغسل الارز وتصفيتة جيدا بدون النقع .
  3. التقليب المستمر مهم جدا للارز حتي لا يلتصق بارضية الحلة .
  4. ترك الارز ي اول مرحلة يساعد الارز علي التسوية .
  5. يمكنك اضافة اي من المكسرات او جوز الهند لخليط .
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات

محتويات الوصفة